Invandrarlandet Sverige(ej publicerad insändare trots upprepade påstötningar) - Sverigedemokraterna i Växjo

Invandrarlandet Sverige(ej publicerad insändare trots upprepade påstötningar)

Debattsvar på Sofia Isaks insändare från 2018-10-03

Sofia Isaq tar upp ett viktigt ämne om varför invandrare kan vara ett problem. Kärnan till ett bra svar till Sofia ser jag främst i hennes sista stycke.

I årets valrörelse var det många invandrare, främst kvinnor och flickor, som kom fram till oss Sverigedemokrater och frågade varför vi hatade invandrare. Vi frågade dem varför de tror vi hatar dem? Och fick alltid samma svar att det beror på att de andra partierna säger det. När vi möttes i vårt valtält eller partistuga var det med taggarna utåt men efter en lugn och givande diskussion skiljdes vi åt som vänner. Det väcktes snarare både sympati och förståelse för våra ståndpunkter. Inte minst ofta för kvinnors jämlikhetsvärde.

Till Sofia vill vi ge ett gott råd och det är att lyssna på vad partierna säger om sin egen politik men lyssna inte på de andras lögner om oss Sverigedemokrater. Alla dessa lögner undergräver demokratin och försvårar för ett gott samarbete.

Vi i SD får ägna mycket tid åt att förklara att vi inte alls hatar invandrare. Främst har vi märkt att det är S som sprider dessa lögner. Antar att det beror på att S tror sig vinna röster på det fula spelat. Vi i SD vill fokusera på att prata om annat än invandring som sjukvård och äldreboenden som Sofia nämner men då vissa tror vi är ett parti som enbart har invandring på agendan blir det fel fokus. I årets valrörelse tog vi fram ett tjugotal foldrar om olika ämnen. De finns att läsa på nätet och du kommer finna att det inte alls bara handlar om invandring.

Sen får vi inte blunda för fakta, och inte enbart låta känslorna styra, att invandrare och invandrares barn är överrepresenterade i brottsstatistiken.  Det är problem som är till för att lösas. Att rapporterna är gamla, den senaste från 2005 (Brås studie 1997-2001), gör det inte lättare att komma åt problemen.

Döm inte oss Sverigedemokrater innan ni lärt känna oss.

Pernilla Wikelund (SD)

Christer Svensson (SD)