Klimatstrejk på riktigt 18 mars insändare i Växjöbladet Kronobergaren - Sverigedemokraterna i Växjo

Klimatstrejk på riktigt 18 mars insändare i Växjöbladet Kronobergaren

Christer Närbild IMG_5246 Frilagd

Skolungdomar skolkar från skolan med motivering att rädda klimatet medan vi vuxna okritiskt hejar på. Vi klimatstrejkar en gång i veckan, släcker lampor och sopsorterar. Vi pantar burkar och letar efter ekologiska grönsaker i matbutiken.

Ditt sparande

Men hur många av oss har klimatsäkrat sin fond- och aktieportfölj? Ditt sparande har en stor inverkan på klimatet.

Betydligt mer än när du återvinner burkar eller tar ett flyg mindre per år. Är du påläst kan du göra investeringar som är närmare 30 gånger mer effektiva för att minska ditt personliga koldioxidavtryck än att till exempel äta mindre kött, duscha kortare tid eller flyga mindre.

Ett bra tillfälle att ta tag i frågan är när du får det orange kuvertet en gång om året och går igenom din pension. Då kan du gå in och göra förändringar i din premiepension.

Är du ointresserad, vilket alltför många tyvärr är, blir din premiepension placerad i sjunde AP-fonden. Fonden kallas i folkmun för soffliggarfonden. Under 2018 investerade AP7-fonden i två Kanadensiska cannabisbolag – trots avrådan från AP-fondernas etikråd.

Cannabis aktier

Fyra miljoner svenska pensionssparare är delägare i cannabisaktier. Rimligtvis finns det en och annan Växjöbo som ovetandes tryggar sin pension genom cannabisaktier. Cannabis är olagligt i Sverige. Cannabisaktier är lagliga och så länge de inte är svartlistade kommer din ålderdom att tryggas med cannabisaktier.

Negativ påverkan

Varje krona du sparar i en fond påverkar negativt eller positivt hur USA, Kina och Indien uppfyller sina åtaganden i Parisavtalet. Som sparare påverkar du hur framtiden kommer att påverkas mer än något annat du gör. Hela 84 procent av allt kapital investeras idag utan hänsyn till klimat. Vad spelar det då för roll om du flyger mindre eller klimatsäkrat din villa när ditt sparande placeras i bolag som verkar i motsatt riktning?

Christer Svensson

Politisk sekreterare (SD) Växjö