Summering av valresultatet 2018 - Sverigedemokraterna i Växjo

Summering av valresultatet 2018

Val till kommunfullmäktige i Växjö gav 8,68 % vilket är en ökning med 1,13 % och från 4 till 5 mandat.

Tredje störst i Växjö kommun

Glädjande är att vi i Växjö blev tredje största parti! Vänstern stannade på 8.18% och Centern tappade till 7,53 % som fjärde resp. femte störst.

S blev störst med 30,71 % tätt följt av M på 29,53 %

Sammanlagt fick vi 5182 röster av 59 713 giltiga röster (3396 fler än 2014). 645 röstade blankt vilket motsvarar 1,07 %

Valdeltagandet stannade på 86,62 % där 69 763 var röstberättigade.

I Riksdagsvalet fick vi 15,38 % vilket är klart fler än vad vi får i kommunen (och Landstinget 8,73 %). En målsättning måste bli att få riksdagsväljarna och även ge oss förtroendet i kommunen.

Våra starkaste SD fästen i Växjö kommun är:

• Lammhult med 18,30 %
  • Rottne Södra 15.05 %,
  • Vederslöv 14,86 %
  • Rottne Norra 14,81
  • Dädesjö 14,65 %.

I 17 av 52 områden fick vi över 10 procent.

Bäckaslöv och Bondegård var nya valdistrikt som inte var med 2014 där stannade vi på blygsamma 6,73 % resp. 6,78 %

Personröster

Flest personröster fick Per Nilimaa med 271 stycken vilket gav 5,23 %

Näst flest hade Sara Johansson med 157. 1295 personer personröstade på oss vilket motsvarar 24,99 %

Erfarenheter/Lärdomar

Att få ut alla valsedlar till samtliga vallokaler samt till förtidsröstningen kräver ett omfattande arbete vilket vi behöver börja planera tidigare till nästa val. Rutinen från årets valrörelse tar vi med oss. Ett speciellt tack till Romeo, Hannes och Pernilla som lade ner många timmar på att styra upp allt.

Vi vill passa på att tacka våra fantastiska medlemmar och övriga aktiva för all hjälp i valrörelsen 2018, ni har gjort en fantastisk insats för partiet och Sverige! Nu hamnar vi i en period av förhandlingar med andra partier och att besätta alla platser i nämnder och styrelser samt erforderliga utbildningar. Tack från oss i styrelsen för kommunföreningen Växjö.

Vid pennan/tangentbordet: Christer Svensson med 118 röster och 2,28 % tack till alla som kryssade