Sverigedemokraterna säger nej till ny moské i Växjö ej publicerad i SMP - Sverigedemokraterna i Växjo

Sverigedemokraterna säger nej till ny moské i Växjö ej publicerad i SMP

Hannes närbild IMG_5314 Frilagd

Stiftelsen Växjö muslimer har lämnat in en ansökan om bygglov för en ny moské i Växjö på Försommarvägen i Araby. En moské som beräknas kosta uppemot 80 miljoner kronor på omkring 1000 kvadratmeter i två våningar. Kvinnorna kommer få hålla till i en mindre yta på andra våningen väl avskilt från männen. Finansieringen kommer ske genom arabländer som Iran, Qatar, Saudiarabien eller Förenade Arabemiraten.

Genom Mustafa Kharraki har styrelsen för Växjö muslimer direkt kopplingar till Muslimska brödraskapet. Kharraki sitter även i Ibn Rushds förbundsstyrelse. Kharraki driver frågan om att ge stipendier till lärare på muslimska skolor i Sverige så att de kan ta efter de arabiska perspektiven och undervisningsmetoderna. Ordförande i Växjös muslimer Ismail Abuhelal kräver att det införs Imamutbildning i Sverige. När NOA 2016 kom ut med rapport om terrorister som anslutit till IS, AI Nusra och AI Qaeda var Abuhelal ifrågasättande till uppgifterna, trots att NOA är polisens specialenhet som jobbar med radikala islamister.

Det finns stor variation bland praktiserande muslimer. Allt från radikal, modernistiska och feminister för att nämna några. Även vi Sverigedemokrater har aktiva muslimer på Region och kommunnivå. Alla Muslimer är inte islamister men alla islamister är muslimer.

Vi Sverigedemokrater menar att en moské stärker segregationen mellan invandrare med muslimsk bakgrund och majoritetssamhället. Moskéer står under externt styre och finansiering, antingen från Iran (shi’a) eller Saudiarabien (sunni). Moskéer motverkar jämlikhet mellan könen eftersom Islam per definition förespråkar kvinnlig underlägsenhet jämfört mannen. Därför kommer vi Sverigedemokrater rösta nej till förslaget i Byggnadsnämnden när frågan kommer upp efter sommaren. Ett nej vi kommer följa upp i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.