Varför prioriteras omsorgstagare olika? ej publicerad i SMP - Sverigedemokraterna i Växjo

Varför prioriteras omsorgstagare olika? ej publicerad i SMP

Sara Närbild

Folkhälsomyndigheten FHM förespråkar fler Covidtester. I vilken form sker det i omsorgen? När en omsorgstagare hamnar på lasarettet testas omsorgstagare endast om den ska hem till särskilt boende.

Svar inväntas inte utan man ska hållas isoleras på sitt rum vid hemgång. Tänk att hålla en orolig, sjuk kanske dement omsorgstagare isolerad i två veckor. Skyddsutrustning ska också användas i två veckor.

Om personen ska från lasarettet till ordinärt boende, dvs till sitt vanliga hem, testas personen inte alls, ingen isolering och personalen har ingen skyddsutrustning utan man ska ”hålla koll”.

Ser ni hur fullständigt olika vi behandlar de äldre, beroende på om de har särskilt boende eller ordinärt boende med hemtjänst?

Jämför hur många omsorgstagare en person i ordinärt boende kan sprida smitta, mot ett särskilt boende där det är besöksförbud. I egna hemmet finns inga restriktioner som i ett särskilt boende. Undvik folksamlingar, affärer, åk inte på semester överallt.  Det vill säga håll dig hemma och träffa ingen om du är äldre.

Det fungerar för många men långt ifrån alla. Alltså kan en smittad person med hemtjänst smitta betydligt fler.

Hur tänker region och kommun här? Kommunen hänvisar till att man följer FHM men visst kan vi göra det bättre?

Kräv att regionen testar alla och håller omsorgstagare kvar på CLV till svar inkommer. Allt för att stoppa smittspridning och onödigt flyttande av sjuka omsorgstagare

Hur var det med att skydda våra äldre? Gör om, gör rätt! Vi kräver fler tester och stopp på förflyttningar innan provsvar. Vi måste stoppa spridningen bland våra äldre och få ha frisk vårdpersonal.